Tant el funcionament com l’organització
de l’AMPA de l’Institut Cubelles que recollit de forma explícita en els nostres
Estatuts.
ESTATUTS DE L’AMPA INS
CUBELLES
Capítol I. Denominació, objecte, domicili i àmbit
Article 1
L'AMPA INS CUBELLES és una
associació de Mares i Pares d'Alumnes de l’lnstitut Cubelles, que està
constituïda a la població de Cubelles i es regeix per aquests estatuts, per la
Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, del dret a l'educació, el Decret
202/1987, de 19 de maig, del Departament d'Ensenyament i les restants
disposicions d'aplicació, i subsidiàriament per la Llei 4/2008, de 24 d’abril,
del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones
jurídiques, i la Llei orgànica 1/2002, de 22
de març, reguladora del dret d’associació.
La denominació d’aquesta associació serà AMPA INS CUBELLES.
L'associació no té ànim de
lucre.
El domicili de l’associació és al carrer Josep Pla, s/n,
08880 - Cubelles.
Article 2
L'associació assumeix els
objectius següents:
a) Donar suport i
assistència als membres de l'associació i, en general, als pares i mares
d’alumnes, tutors i tutores, professorat i alumnat del centre i els seus òrgans
de govern i de participació, en tot allò que fa referència a l'educació dels
seus fills i filles i, en general, de tot l’alumnat matriculat al centre.
b) Promoure la participació
dels pares i mares en la gestió del centre.
c) Assistir els pares i
mares en l'exercici del seu dret a intervenir en el control i la gestió del
centre quan sigui sostingut amb fons públics.
d) Promoure la
representació i la participació dels pares i mares en els consells escolars
dels centres públics i concertats i altres òrgans col·legiats.
e) Facilitar la
col·laboració del centre en els àmbits social, cultural, econòmic i laboral de
l'entorn.
f) Col·laborar en les
activitats educatives del centre i cooperar amb el Consell Escolar en
l'elaboració de directrius per a la programació d'activitats complementàries,
extraescolars o de serveis.
g) Promoure les activitats
de formació dels pares i mares, tant des del vessant cultural com de
l'específic de responsabilització en l'educació familiar.
h) D'altres que, en el marc
de la normativa educativa, els assignin els seus estatuts.
i) Promoure i realitzar
tota mena d'activitats fisicoesportives.
j) Promoure i realitzar tota mena d’activitats lúdiques i
culturals.
Article 3
El domicili de l'associació
queda fixat al carrer Josep Pla s/n de Cubelles, i el seu àmbit d'activitats
principal se circumscriu fonamentalment a Catalunya.
Capítol II. Socis i sòcies
Article 4
Poden ser socis o sòcies de
l'associació els pares i mares o els representants legals dels alumnes matriculats
al centre que manifestin la seva voluntat de pertànyer com a tals a l'entitat.
L'admissió de socis i sòcies és
facultat de la Junta Directiva, que l'acorda un cop la persona que l’ha
sol·licitat ha acreditat la seva condició de pare o mare o tutor/a d'un o més
alumnes del centre.
Article 5
Són drets dels socis i sòcies:
a) Participar en les
activitats de l'associació intervenint en les assemblees generals, exposant
queixes i suggeriments per escrit a la Junta Directiva o oralment als
delegats/ades de curs, que els traslladen a l'esmentada Junta en les seves
reunions.
b) Tenir veu i vot a les
assemblees generals.
c) Elegir i ser elegits
membres de la Junta Directiva.
d) Tenir un exemplar dels
estatuts vigents.
e) Consultar els llibres de
l'associació, atenent a les restriccions de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de
desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.
f) Rebre informació sobre el funcionament de l’AMPA.
Són deures dels socis i sòcies:
a) Contribuir econòmicament
a sostenir l'associació i les seves activitats satisfent les quotes i les
derrames acordades.
b) Complir els acords
reglamentaris adoptats per l'associació a través dels seus diferents òrgans de
govern, a fi d'assolir de la millor manera possible els objectius de l'entitat.
Article 6
Les persones associades poden
ser donades de baixa de l'associació per algun dels motius següents:
1. Renúncia voluntària
comunicada per mitjà d'un escrit adreçat al president/a.
2. Pèrdua de la condició de pare
o mare d'alumne, de la pàtria potestat o de la representació legal.
3. Falta de pagament de les
quotes establertes, si ho decideix la Junta Directiva.
4. Ús de l'associació o de la
condició de soci amb finalitats diferents a les assumides estatutàriament per
l'entitat.
Capítol III. L'Assemblea
General
Article 7
1. L'Assemblea General és l'òrgan sobirà de
l'associació; els seus membres en formen part per dret propi i irrenunciable.
2. Els membres de l'associació, reunits en Assemblea
General legalment constituïda, decideixen per majoria els assumptes que són
competència d’aquest òrgan.
3. Tots els membres queden subjectes als acords de
l'Assemblea General, incloent-hi els absents, els qui en discrepen i els
presents que s'han abstingut de votar.
Article 8
L'Assemblea General té les facultats següents:
a) Modificar els estatuts.
b) Elegir i separar els membres de l'òrgan de govern i
controlar-ne l'activitat.
c) Aprovar el
pressupost anual i la liquidació de comptes anuals, i també adoptar els acords
per a la fixació de la forma i l'import de la contribució al sosteniment de les
despeses de l'associació i aprovar la gestió feta per l'òrgan de govern.
d) Acordar la dissolució de l'associació.
e) Incorporar-se a altres unions d'associacions i
separar-se'n.
f) Sol·licitar la declaració d'utilitat pública.
g) Aprovar el reglament de règim interior.
h) Acordar la baixa o la separació definitiva, amb un
expedient previ, dels associats i associades.
i) Conèixer les sol·licituds presentades per ser soci o
sòcia, i també les altes i les baixes d'associats i associades per una raó
diferent de la separació definitiva.
j) Resoldre sobre
qualsevol altra qüestió que no estigui directament atribuïda a cap altre òrgan
de l'associació. La relació de les facultats que es fa en aquest article té un
caràcter merament enunciatiu i no limita les atribucions de l'Assemblea
General.
Article 9
1. L'Assemblea
General es reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop l’any, durant el sis
primers mesos posteriors al tancament de l’exercici econòmic però no durant els
mesos de juliol i agost ni en període de vacances escolars.
L’Assemblea General ordinària ha de tractar com a mínim l’aprovació de la
memòria i estat de comptes del curs anterior i el projecte i pressupost del
curs que s’inicia.
2. L'òrgan de govern pot convocar l'Assemblea General
amb caràcter extraordinari sempre que ho consideri convenient, i ho ha de fer
quan ho sol·liciti un 10% dels associats; en aquest cas, l'assemblea ha de
tenir lloc dins el termini de trenta dies a comptar de la sol·licitud.
Article 10
1. L'Assemblea és convocada per l'òrgan de govern
mitjançant una convocatòria que ha de contenir, com a mínim, l'ordre del dia,
el lloc, la data i l'hora de la reunió.
2. La
convocatòria s'ha de comunicar deu dies naturals abans de la data de la reunió,
individualment i mitjançant un escrit adreçat al domicili que consti en la
relació actualitzada d'associats i associades, o adreçat al correu electrònic
que hi consti, o per SMS, o al tauler d’anuncis, o la web de l’AMPA.
Les Assemblees Generals extraordinàries es podran convocar, amb caràcter
d’urgència, en un període inferior a 10 dies d’antelació i mai menor de 24
hores.
3. L’Assemblea General de socis es
podrà reunir en un altre lloc diferent de la seu social de l’AMPA.
4.
Les reunions de l'Assemblea General, les presideix el president/a de
l'associació. Si no hi és, l'han de substituir, successivament, el
vicepresident/a o el/la vocal de més edat de la Junta. Hi ha d'actuar com a
secretari/ària qui ocupi aquest mateix càrrec a la Junta Directiva.
5. El secretari/ària redacta l'acta de cada reunió, que
ha de signar juntament amb el president/a, amb un extracte de les
deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat numèric de les
votacions i la llista de les persones assistents.
Al començament de cada reunió de l'Assemblea General
s’aprovarà, si s’escau, l'acta de la sessió anterior. Cinc dies abans, de tota
manera, l'acta i qualsevol altra documentació referent als temes a tractar a
l’ordre del dia, ha d'estar a disposició dels socis i sòcies al local social o
en el web de l’AMPA.
Article 11
1. L'Assemblea General es constitueix vàlidament sigui
quin sigui el nombre d’associats/ades presents o representats.
2. El 10% dels associats/ades poden sol·licitar a
l'òrgan de govern la inclusió en l'ordre del dia d'un o més assumptes per
tractar. En el cas que ja s'hagi convocat l'Assemblea, poden fer-ho dins el
primer terç del període comprès entre la recepció de la convocatòria i la data
en què aquest òrgan s’ha de reunir. L’assemblea únicament pot adoptar acords
respecte als punts inclosos en l'ordre del dia, llevat que s’hagi constituït
amb caràcter universal o que els acords es refereixin a la convocatòria d’una
nova assemblea general.
Article 12
1. En les reunions de l'Assemblea General, correspon un
vot a cada membre de l'associació.
2. Els acords es prenen per majoria simple de vots dels
socis i sòcies presents o representats.
3. Per adoptar acords sobre la modificació dels
estatuts, la dissolució de l'associació, la constitució d'una federació amb associacions
similars o la integració en una de ja existent, i la disposició o alienació de
béns, es requereix una majoria qualificada dels associats/ades presents o
representats (els vots afirmatius superen la meitat dels emesos). En qualsevol
cas, l'elecció de la Junta Directiva, si es presenten diverses candidatures, es
fa per acord de la majoria simple o relativa dels socis i sòcies presents o
representats (més vots a favor que en contra).
4. Les candidatures que es presenten formalment tenen
dret a una còpia de la llista dels socis i sòcies i dels seus domicilis i
adreces de correu electrònic, sempre que els associats ho autoritzin
expressament.
Capítol IV. La Junta
Directiva
Article 13
1. Regeix, administra i
representa l'associació la Junta Directiva, que està composta pel president/a,
el vicepresident/a, el secretari/ària, el tresorer/a i els/les vocals. La Junta
Directiva pot quedar legalment constituïda amb els càrrecs de president/a,
secretari/a i tresorer/a; quedant la resta de càrrecs vacants. Aquests càrrecs
han de ser exercits per persones diferents.
2. L'elecció dels membres de la Junta Directiva, que han
de ser socis o sòcies, es fa per votació de l'Assemblea General. Les persones
elegides entren en funcions després d'haver acceptat el càrrec.
3. El nomenament i el cessament dels càrrecs s’han de
comunicar al Registre d’Associacions mitjançant un certificat, emès pel
secretari/ària sortint amb el vistiplau del president/a sortint, que ha
d’incloure també l’acceptació del nou president/a i del nou secretari/ària.
4. Els membres de la Junta Directiva exerceixen el
càrrec gratuïtament.
Article 14
1. Els membres de la Junta Directiva exerceixen el
càrrec durant un període de 2 anys, sense perjudici que puguin ser reelegits.
2. El cessament dels càrrecs abans d'extingir-se el
termini reglamentari del seu mandat pot esdevenir-se per:
a) dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit en
el qual n'exposin els motius
b) malaltia que els incapaciti per exercir el càrrec
c) baixa com a membres de l'associació
d) sanció per una falta comesa en l'exercici del càrrec
e) mort o declaració
d’absència
3.
Les vacants que es produeixin en la Junta Directiva s'han de cobrir en la
primera reunió de l'Assemblea General que tingui lloc. Mentrestant, un membre
de l'associació pot ocupar provisionalment el càrrec vacant.
Article 15
1.
La Junta Directiva té les facultats següents:
a) Representar, dirigir i administrar l'associació de la
manera més àmplia que reconegui la Llei; així mateix, complir les decisions
preses per l'Assemblea General, d'acord amb les normes, instruccions i
directrius que aquesta Assemblea estableixi.
b) Prendre els acords que calgui en relació amb la
compareixença davant dels organismes públics i per exercir tota mena d'accions
legals i interposar els recursos pertinents.
c) Proposar a l'Assemblea General la defensa dels
interessos de l'associació.
d) Proposar a l'Assemblea General la defensa de
l'establiment de les quotes que els membres de l'associació han de satisfer.
e) Convocar les assemblees generals i controlar que es
compleixin els acords que s'hi adoptin.
f) Presentar el balanç i l'estat de comptes de cada
exercici a l'Assemblea General perquè els aprovi i confeccionar els
pressupostos de l'exercici següent.
g) Contractar els empleats que l'associació pugui tenir
i/o els serveis que necessiti.
h) Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè
els serveis funcionin amb normalitat.
i) Establir grups de treball per aconseguir de la manera
més eficient i eficaç els fins de l'associació, i autoritzar els actes que
aquests grups projectin dur a terme.
j) Nomenar els
vocals de la Junta Directiva que s'hagin d'encarregar de cada grup de treball,
a proposta dels mateixos grups.
k) Dur a terme les gestions necessàries davant
d'organismes públics, entitats i altres persones, per aconseguir:
- subvencions o altres ajuts
- l'ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un
lloc de convivència i comunicació i també un centre de recuperació ciutadana
l) Obrir comptes corrents i llibretes d'estalvis a
qualsevol establiment de crèdit o d'estalvi i disposar dels fons que hi hagi en
aquest dipòsit. La disposició dels fons es determina a l'article 28.
m) Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin
previst els estatuts i donar-ne compte en la primera reunió de l’Assemblea
General.
n) Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda
d'una manera específica a algun altre òrgan de govern de l'associació o que li
hagi estat delegada expressament.
Article 16
1. La
Junta Directiva, convocada prèviament pel president/a o per la persona que
el/la substitueixi, s'ha de reunir en sessió ordinària amb la periodicitat que
els seus membres decideixin, que en cap cas pot ser inferior a una vegada al
mes. La Junta queda exempta de reunir-se durant les vacances escolars.
2.
Les reunions dels membres de la junta directiva no necessàriament han de ser
presencials, es poden fer servir els mitjans telemàtics (videoconferència,
xats, internet...)
3. S'ha de reunir en sessió extraordinària quan la convoqui amb aquest
caràcter el president/a o bé si ho sol·licita qualsevol altre membre de la
Junta Directiva.
Article
17
1. La Junta Directiva queda constituïda vàlidament si ha
estat convocada amb antelació i hi ha un quòrum de la meitat més un.
2. Els membres de la Junta Directiva estan obligats a
assistir a totes les reunions que es convoquin, encara que, per causes
justificades, poden excusar-se'n. L'assistència del president/a o del
secretari/ària o de les persones que els substitueixin hi és necessària sempre.
3. La Junta Directiva pren els acords per majoria simple
de vots dels assistents.
Article 18
1. La Junta Directiva pot delegar alguna de les seves
facultats en una o diverses comissions o grups de treball si compta, per
fer-ho, amb el vot favorable de dos terços del seus membres.
2. També pot nomenar, amb el mateix quòrum, un o uns
quants mandataris/àries per exercir la funció que els confiï, amb les facultats
que cregui oportú conferir-los en cada cas.
Article 19
Els acords de la Junta Directiva s'han de fer constar en
el llibre d'actes i han de ser signats pel secretari/ària i el president/a. En
iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva, s'ha de llegir l'acta de la
sessió anterior perquè s'aprovi o es rectifiqui, segons escaigui.
Capítol V. La presidència
i la vicepresidència
Article 20
1. Són pròpies de la presidència les funcions següents:
a) Dirigir i representar legalment l'associació, per
delegació de l'Assemblea General i de la Junta Directiva.
b) Presidir i dirigir els debats, tant de l'Assemblea
General com de la Junta Directiva.
c) Emetre un vot de qualitat decisori en els casos
d'empat.
d) Establir la convocatòria de les reunions de
l'Assemblea General i de la Junta Directiva.
e) Visar les actes i els certificats confeccionats pel
secretari de l'associació.
f) Les atribucions restants pròpies del càrrec i les
delegades per l'Assemblea General o la Junta Directiva.
2. El president/a és substituït, en cas d'absència o
malaltia, pel vicepresident/a o el/la vocal de més edat de la Junta, per aquest
ordre.
Capítol VI. La tresoreria
i la secretaria
Article 21
El tresorer/a té com a funció la custòdia i el control
dels recursos de l'associació, com també l'elaboració del pressupost, el balanç
i la liquidació de comptes. Porta un llibre de caixa. Signa els rebuts de
quotes i altres documents de tresoreria. Paga les factures aprovades per la
Junta Directiva, les quals han de ser visades prèviament pel president/a, i
ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de crèdit o d'estalvi.
Article 22
El secretari/ària ha de custodiar la documentació de
l'associació; aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de
l'Assemblea General i la Junta Directiva; redactar i autoritzar els certificats
que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre de socis i sòcies.
Capítol VII. Les
comissions o grups de treball
Article 23
La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de
treball, l'han de plantejar els membres de l'associació que vulguin formar-los,
que n'han d'assabentar la Junta Directiva i explicar les activitats que es
proposen dur a terme.
La Junta Directiva s'ha de preocupar d'analitzar les
diferents comissions o grups de treball, els encarregats dels quals li han de
presentar un cop al mes un informe detallat de les seves actuacions.
Capítol VIII. El règim
econòmic
Article 24
Aquesta associació no té patrimoni fundacional.
Article 25
Els recursos econòmics de l'associació es nodreixen de:
a) les quotes que fixa l'Assemblea General per als seus
membres
b) les subvencions oficials o particulars
c) les donacions, les herències o els llegats
d) les rendes del patrimoni mateix o bé d'altres
ingressos que puguin obtenir-se
Article 26
Tots els membres de l'associació tenen l'obligació de
sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o derrames, de la manera i en la
proporció que determini l'Assemblea General, a proposta de la Junta Directiva.
L'Assemblea General pot establir quotes d'ingrés, quotes
periòdiques mensuals —que s'abonaran per mesos, trimestres o semestres, segons
el que disposi la Junta Directiva— i quotes extraordinàries.
Article 27
L'exercici econòmic
coincideix amb el curs escolar; comença l’1 de setembre i es tancarà el 31
d’agost.
Article 28
En els comptes corrents o llibretes d'estalvis obertes
en establiments de crèdit o d'estalvi, hi han de figurar les signatures del
president/a, el tresorer/a i el secretari/ària.
Per poder disposar dels fons n'hi ha prou amb dues
firmes, una de les quals ha de ser la del tresorer/a o bé la del president/a.
Capítol IX. El règim
disciplinari
Article 29
L'òrgan de govern pot sancionar les infraccions comeses
pels socis i sòcies que incompleixen les seves obligacions.
Aquestes infraccions es poden qualificar de lleus, greus
i molt greus, i les sancions corresponents poden anar des d'una amonestació
fins a l’expulsió de l'associació, segons el que estableixi el reglament
intern.
El procediment sancionador s'inicia d'ofici o bé com a
conseqüència d'una denúncia o comunicació. En el termini de 10 dies, la Junta
Directiva nomena un instructor/a, que tramita l'expedient sancionador i proposa
la resolució en el termini de 15 dies, amb audiència prèvia del presumpte
infractor/a. La resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues
terceres parts dels membres de la Junta Directiva, l'adopta aquest òrgan de
govern també dins d'un període de 15 dies.
Contra les sancions per faltes greus i molt greus
acordades per la Junta Directiva, les persones interessades hi poden recórrer,
si el reglament intern estableix el procediment per fer-ho, davant la primera
assemblea general que tingui lloc.
Capítol X. La dissolució
Article 30
L'associació pot ser dissolta si ho acorda l'Assemblea
General, convocada amb caràcter extraordinari expressament per a aquest fi.
Article 31
1. Un cop acordada la dissolució, l'Assemblea General ha
de prendre les mesures oportunes tant pel que fa a la destinació dels béns i
drets de l'associació, com a la finalitat, l'extinció i la liquidació de
qualsevol operació pendent.
2. L'Assemblea està facultada per elegir una comissió liquidadora
sempre que ho cregui necessari.
3. Els membres de
l'associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat
queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret
voluntàriament.
4. El romanent net que resulti
de la liquidació s'ha de lliurar directament a l'entitat pública o privada
sense afany de lucre que dins l'àmbit territorial d'actuació de l'associació
hagi destacat més en la seva activitat a favor d'obres benèfiques.
5. Les funcions de liquidació i
d'execució dels acords a què fan referència els apartats anteriors d'aquest
mateix article són competència de la Junta Directiva si l'Assemblea General no
confereix aquesta missió a una comissió liquidadora especialment designada.
Cubelles, 8 d’octubre de 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada